• Niet meer honden, maar ze worden wel ouder

Niet meer honden, maar ze worden wel ouder

Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Niet meer honden, maar ze worden wel ouder

do, 02/28/2019 - 19:10

Nederlanders houden minder vaak huisdieren, nog “maar” 49% van alle gezinnen heeft één of meer huisdieren, maar het zijn vooral andere dieren dan honden en katten die in aantal afnemen. Het aantal honden blijft namelijk al jaren gelijk met ongeveer 1,5 miljoen. Wel zouden mensen bewuster voor huisdieren kiezen, en minder vaak een impulsaankoop doen. Dat blijkt uit onderzoek van dierenvakorganisatie Divebo en de NVG.

Een op de vijf huishoudens heeft een hond en in 25% van de huishoudens is ook een kat aanwezig. Een op de vijf hondenbezitters heeft meer dan één hond in huis.

Goed nieuws is dat onze honden gemiddeld ouder worden. Dat zien we doordat de gemiddelde leeftijd van een hond in het onderzoek stijgt van 6.5 naar 6.7 jaar over de afgelopen twee jaar. Er zijn meer dieren die een hoge leeftijd bereiken: van de 1,5 miljoen honden is ruim een vijfde ouder dan tien. “Mogelijk komt dit door het gegeven dat er meer kleinere dan grote honden zijn: kleine honden worden over het algemeen ouder.” Zo meent Dibevo.  

Het aantal mensen dat de hond mee op vakantie neemt, is gestegen van 33% naar 35%. Als de trouwe viervoeter thuisblijft, wordt hij meestal door familie, buren en kennissen verzorgd, maar het pension komt vaker in beeld (10%) als logeerplek dan in 2017.

We vinden het het allerbelangrijkste dat onze dieren hun eten lekker vinden, voedzaamheid komt op de tweede plek. Een op de tien mensen gaat op het advies van de dierenarts af. En ja, ook 10% vindt de prijs heel belangrijk. Opvallend is wel dat bijna 40% van de respondenten nooit op het etiket van de verpakkingen kijkt. Toch checkt 42% wel de ingrediëntenlijst en wil ruim een derde meer informatie over de dosering. Ondanks dat het niet aangeraden wordt, geven mensen vaak maaltijdrestjes aan hun hond of kat. Met name honden eten vaak ‘met de pot’ mee: ruim een kwart krijgt zeven keer per week een ‘restje’

Voor ongeveer een zesde van alle honden- en kattenvoer is de webwinkel het primaire aankoopkanaal. Die opmars lijkt niet te stuiten: elk jaar stijgt de online verkoop van honden- en kattenvoer met 3%, wat grotendeels ten koste gaat van de verkoop in de supermarkt. Opvallend is dat de verkoop via dierenspeciaalzaken en tuincentra redelijk stabiel blijft.

Afbeeldingen met dank aan Dibevo en NVG