• Vliegen voor "vechthond" bij veel maatschappijen verboden
  • Vliegen voor "vechthond" bij veel maatschappijen verboden

Vliegen voor "vechthond" bij veel maatschappijen verboden

Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Vliegen voor "vechthond" bij veel maatschappijen verboden

zo, 02/12/2017 - 16:46

Wie met zijn hond wil gaan vliegen moet zich goed voorbereiden, wie dan ook nog in het bezit is van een "vechthond", een dangerous breed, zal zich helemaal goed moeten oriënteren hoe hij zijn hond meekrijgt met het vliegtuig.

Diverse maatschappijen hanteren tal van verschillende regels, die ook nog eens tal van verschillende rassen en look-alikes betreffen.  Kan je American Stafford met de ene maatschappij gewoon mee, de andere vraagt om specifieke kennels, muilkorven of verbiedt je hond überhaupt aan boord.

schade
Schade aan vlucht 282

Dat honden in een speciale, extra beveiligde krat vervoerd moeten worden lijkt nog enige oorsprong te hebben. Dangerous breeds waren een tijd verboden bij Amerikaanse maatschappijen nadat in 2002 een vliegtuigramp ternauwernood werd voorkomen. Een "pitbull" aan boord van American Airlines vlucht 282 wist tijdens de vlucht uit zijn kennel te ontsnappen en begon uit pure stress aan de kabels te knagen. Diverse radiokabels werden doorgeknaagd, gelukkig bleef het daarbij. Pitbulls, Rottweilers en Dobermans kregen vervolgens tot 2012 een vliegverbod, ondanks klachten van de American Kennel Club, die stelde dat elk ras in stress deze schade had kunnen aanrichten. In ieder geval, bij de meeste Amerikaanse maatschappijen is het verbod nu opgeheven, al moeten "dangerous breeds"wel vliegen in zeer speciale kennels, welke voldoen aan de IATA-richtlijnen LAR C82.

iatakrat
IATA CR82 krat

In Europa liggen de zaken anders. Nederlandse eigenaren van hoogrisico-honden klommen recent in de pen toen Transavia liet weten niet langer dit soort "pitbull-achtigen" mee te willen nemen.  Op vragen van Dogzine kwam Transavia met de verklaring. De maatschappij heeft een Franse zustermaatschappij, en een gezamenlijke administratie. Frankrijk verbiedt het transport van Categorie 1 honden (Pitbulls, American Staffordshires, Rottweilers en kruisingen daarvan, welke zonder stamboom zijn.) Categorie 2 honden, dezelfde rassen met stamboom, mogen in Frankrijk wel vervoerd worden, mits onder speciale condities. Het is, zo laat de maatschappij weten, echter niet mogelijk voor een low-cost-maatschappij dit onderscheid te maken, en daarom verbiedt de maatschappij het vervoer van al deze rassen, ongeacht de categorie.  De Franse maatschappij Air France vervoert ook geen categorie 1 honden, maar wel honden uit de 2e categorie. Daar mag je American Stafford met stamboom dus onder condities gewoon mee.

KLM, zustermaatschappij van Air France, neemt de "vechthonden" nog wel mee, maar niet meer als "gecheckte bagage", doch alleen als vracht. Ergo, in het vrachtruim, niet in het verwarmde ruim waar andere, minder risicovolle honden, in worden vervoerd.

De Ierse maatschappij Air Lingus heeft een nog restrictiever beleid. Naast genoemde Staffords, worden ook Akita's, Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Mastiff, American Pitbull en Tosa niet meegenomen. British Airways vervoert "no dangerous breeds"; Dogzine kreeg ondanks herhaaldelijke mails helaas geen reactie op de vraag wat nu dangerous breeds zijn en waarom.  Ook Emirates vervoert geen "fighting dogs" als Bullterriërs en Tosa's, net zo min als kruisingen daarmee. Wel toegestaan, maar in speciale krat, zijn de Boerboel, Mastino Napolitano, Bordeaux Dog, Kangal, Ovcharka en Rottweiler.

 

Wie met Lufthansa vliegt moet, net als in de VS, zijn hond ook vervoeren in de IATA CR82-krat. Kies je voor  de Spaanse maatschappij Iberia, dan moet de hond (Pit Bull Terrier, Staffordshire Bull Terrier, American Staffordshire Terrier, Rottweiler, Dogo Argentino, Fila Brasileiro, Tosa of Akita) gemuilkorfd worden. Dit is -zo laat Iberia Dogzine weten- geen maatregel van Iberia zelf, maar conform de Spaanse wet. Potentieel gevaarlijke honden  dienen op openbare plaatsen gemuilkorfd te zijn. De maatschappij houdt zich het recht voor honden die potentieel gevaarlijk zijn te weigeren op hun vluchten.

Meer maatschappijen zijn overigens voorzichtig. Air Malaysia neemt naast brachiocephale (kortsnuitige) dieren ook geen vechthonden mee, Quantas neemt ze alleen mee in speciale IATA-kratten. Prijsstunter Air Berlin waarschut alleen voor brachio-rassen, maar heeft geen verboden lijst. Vueling, Ryanair en Easyjet nemen sowieso geen honden mee in de vrachtruimen.

Kortom, wie gaat vliegen met zijn hond zal zich goed moeten inlezen.  Een uitgebreid overzicht van de meeste maatschappijen is te vinden op Pettravel.com.  Gelet op de snelheid waarmee regels worden aangepast zijn aan dit artikel geen rechten te ontlenen.