• Kortsnuiten in reclames: "wij wisten het niet"

Kortsnuiten in reclames: "wij wisten het niet"

Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Kortsnuiten in reclames: "wij wisten het niet"

do, 07/13/2017 - 15:56

Wie zich enigszins verdiept in de rashondenwereld, weet dat het met de brachiocephale honden, de kortsnuiten, qua gezondheid niet goed gesteld is. Veel van de Franse Bullen en Mopshonden, om de meest extreme rassen te noemen, hebben zware ademhalingsproblemen, problemen met de voortplanting door de afwijkende lichaamsverhoudingen etc. etc. 

Toch zijn deze rassen ongekend populair, niet in de laatste plaats doordat veel bekende personen een dergelijke hond hebben en er vooral via social media mee lopen te pronken. En in die hype gaan volop mensen mee, en worden er duizenden mopsen en bullen gekocht via broodfokkers of onverantwoorde hobbyfokkers. Ook de import uit vaak Oosteuropese landen is enorm. Dierenartsen, vooral in Engeland maar in toenemende mate ook in Nederland en België spreken hun ongerustheid uit of adviseren zelfs om dit soort rassen –totdat er een duidelijke verbetering is via goede fokkers- maar niet meer te kopen.

Maar naast bekende personen, blaast ook de commercie een toontje mee. De schattigheid van deze rassen lijkt reclamemakers aan te spreken deze rassen in te zetten. Ooit begonnen met de “ik zei toch” Gamma, maar ook recentere reclamecampagnes hebben de mops in dit geval in de hoofdrol. Dogzine vroeg aan twee bedrijven waarom juist gekozen is voor dit hondenras, en of men wel op de hoogte is van de situatie van dergelijke rassen.

KPN gebruikt de mopshond als beeld bij de verkoop van het product “Office 365”, een softwareproduct. Daar had men nog nooit gehoord van gezondheidsproblemen. “Deze campagne is gericht op de verkoop van het product Office 365, een product dat ondernemers en werknemers in staat stelt om te kunnen werken op elke plek. Als sympathiek en aansprekend beeld is hier voor een hond gekozen. Het beeld sluit goed aan bij de boodschap dat medewerkers op tijd naar huis kunnen om de hond uit te laten en toch nog even het werk af kunnen maken.”  aldus de marketingafdeling. KPN heeft hierbij gekozen voor een stockfoto (met overigens vrij kleine neusgaten, voor zover te bekijken). Dat de mopshond vaak een ziekelijk ras is, was bij KPN niet bekend, “Vanzelfsprekend vinden wij dierenwelzijn van groot belang, wij vinden het dan ook vervelend te vernemen dat bij dit type hondenras veel ziektes voorkomen.”

kpn reclame

Wellicht bekender is de “dronehond”van Dubbelfriss, een product van Frieslandcampina. Een hond, opnieuw een mops, wordt aan een drone omhoog getrokken. Op zich een leuk beeld, en FrieslandCampina laat ook weten dat het uiteraard allemaal in scene is gezet. De hond heeft nooit daadwerkelijk aan de drone gehangen en is uiteraard prima verzorgd.

De problemen rondom het ras waren onbekend bij FrieslandCampina. Samen met het reclamebureau, dat ook de kynologische wereld niet bijzonder volgt, is gekozen voor de hond omdat deze “goed paste” in de commercial die Dubbelfriss voor ogen had. Opvallend detail, de commercial is vooraf doorgesproken met de Dierenbescherming, een organisatie die nota bene zich sterk maakt om de fok met kortsnuiten te beperken. Maar, zo zegt FrieslandCampina over de gezondheidsproblemen, “zij hebben ons niet op dit punt gewezen”.  En dat is bijzonder voor een organisatie die zich inzet tegen het fokken op uiterlijke kenmerken, en zelfs op de website zegt “Inteelt en overdrijving van uiterlijke kenmerken, zoals een heel korte neus, veel rimpels of een te kleine kop, komt het welzijn van deze rashonden absoluut niet ten goede.”

gammahondje

FrieslandCampina laat in ieder geval weten bij toekomstige reclames met honden rekening te houden met dit soort zaken als algemene gezondheidsproblemen. Te hopen valt dat ook reclamebureaus voordat ze een hond adviseren goed kijken of het hier om rassen gaat, die de toets van dierenwelzijn goed kunnen doorstaan. De dubbelfriss-campagne is overigens kort geleden beëindigd. Overigens bleken de drone-dog video's gisteravond "door gebruiker" verwijderd te zijn van Youtube.

dossier