Hondenbegrafenissen al in steentijd een gewoonte
Het lijkt iets van deze tijden, waarin honden voor ons een steeds belangrijker rol spelen, de begrafenis van de hond. Maar het blijkt al heel veel ouder, hondenbegrafenissen waren een veel voorkomend ritueel in Steentijd populaties in het noordoosten van het Iberisch schiereiland, zo blijkt uit recent onderzoek.
Samenvallend met de Pit Grave-cultuur (4200-3600 jaar vóór onze jaartelling), afkomstig uit Zuid-Europa, startten de Neolithische gemeenschappen op het noordoostelijke gedeelte van het Iberische schiereiland een echte ceremonie met betrekking tot het offeren en begraven van honden.
“Het grote aantal gevallen van dit soort ceremonies dat in Catalonië wordt gevonden, suggereert dat het een algemeen voorkomende praktijk was en het bewijst de hechte relatie tussen mensen en honden, die naast het feit dat ze naast hen werden begraven, een soortgelijk dieet kregen als mensen”. Dit is de conclusie van een onderzoek onder leiding van de Universitat Autonoma de Barcelona, en de Universiteit van Barcelona, die nieuwe gegevens heeft opgeleverd om de aanwezigheid van honden in heilige ruimtes en graven in het midden van de nieuwe op het Iberisch schiereiland te beschrijven en te begrijpen, en inzicht krijgt in de relatie tussen mensen en deze dieren. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of Archaeological Science: Reports.
Het onderzoek analyseert de overblijfselen van zesentwintig honden die werden gevonden in funeraire structuren (graf-achtige omgevingen) op vier locaties en necropolissen inn de regio van Barcelona. Ook is er een isotoopanalyse uitgevoerd op achttien van hen, om te bepalen of de relatie met hun eigenaars ook andere aspecten omvatte, zoals controle over hun dieet.
De honden waren tussen de een maand en zes jaar oud, , en hadden overeenkomstige formaten, tussen de veertig en vijftig centimeter hoog. De honden werden hoofdzakelijk begraven in cirkelvormige graven, samen of in de buurt van de mens, hoewel sommige afzonderlijk in nabijgelegen graven werden gevonden en één werd gevonden bij de ingang van de mortuariumkamer.
De skeletten waren in het algemeen maar voor de helft compleet, slechts één werd helemaal compleet naast een kind gevonden - zonder botbreuken of merktekens die te wijten waren aan manipulatie door verwijdering van de ingewanden of tekenen van roofdieren.
"Het kiezen van jonge dieren tot één jaar oud suggereert dat er een duidelijke bedoeling was met het offer. Hoewel we kunnen denken dat het voor menselijke consumptie was, suggereert het feit dat deze begraven werden in de buurt van mensen, een andere intentie en een directe relatie met de dood en de begrafenisritueel ", zegt Silvia Albizuri, hoofdauteur van het artikel. "Deze hypothese is bovendien consistent met het feit dat ze worden gevonden in een gebied waarvan al bekend is dat de cultuur de hond een duidelijke waarde toekende in die periode, zoals Zuid-Frankrijk of Noord-Italië,"
De isotopische studie van de overblijfselen en de vergelijking ervan met het dieet van mensen en andere plantenetende dieren op de vindplaats toont aan dat het dieet van de meeste van deze dieren vergelijkbaar was met het dieet van mensen, met een hoge aanwezigheid van granen, zoals maïs en groenten . Bij twee puppy's en twee volwassen honden was de voeding voornamelijk vegetarisch en slechts een paar gevallen hadden een dieet dat rijk was aan dierlijke eiwitten.
"Deze gegevens tonen een nauwe coëxistentie tussen honden en mensen, en waarschijnlijk een specifieke bereiding van hun voeding, wat duidelijk is in het geval van een dieet op basis van groenten. De bedoeling was ongetwijfeld om zo tijd te besparen die ze anders zouden moeten besteden aan het zoeken naar voedsel. Dit maaltijdmanagement zou de homogeniteit van de grootte van de dieren verklaren "
De aanwezigheid van honden in prehistorische structuren is niet heel gebruikelijk, waardoor ze relatief weinig bestudeerd zijn. Hun aanwezigheid in graven is zelfs nog geringerr. Dit is de reden waarom de aanwezigheid van deze skeletten in verbinding met mensen zoals die in deze studie als uitzonderlijk worden beschouwd. Er zijn oudere gevallen geweest van individuele geïsoleerde hondenbegrafenissen op het Iberisch schiereiland, maar pas later wordt het een algemene praktijk. Dit ritueel verspreidde zich en duurde zeker honderd jaar, tot de ijzertijd.
Wat voedsel betreft, zijn er slechts enkele onderzoeken, met enkele gevallen van gemengde voeding in Frankrijk, Anatolië en China. "Onlangs zagen we honden met tien genen met een sleutelfunctie voor zetmeel en vetvertering, waardoor de assimilatie van koolhydraten efficiënter zou zijn dan die van de voorouders, de wolf. Onze studie helpt de conclusie te trekken dat tijdens het Neolithicum verschillende groenten werden geïntroduceerd in hun voeding, "aldus onderzoeker Subir.
Het onderzoek maakt het mogelijk om het idee te steunen dat honden een belangrijke rol speelden in de economie van neolithische populaties, die zorgden voor kuddes en nederzettingen. Dat kan de vitale relatie zijn die hen tot een metgezel in dood of symbolen in begrafenisrituelen maakte, concluderen de onderzoekers.
bron
Dogs in funerary contexts during the Middle Neolithic in the northeastern Iberi…