Belgische dierenartsen: koop geen kortsnuithond
SAVAB, de Belgische beroepsvereniging voor dierenartsen voor kleine huisdieren, roept dierenliefhebbers op om twee keer na te denken over de aankoop van een kortsnuitige hond of kat. “Koop ze niet omdat ze schattig zijn, die dieren worden zo gefokt maar ze zijn niet gezond.” Aldus de organisatie.
Volgens dierenarts Louise Mollaert is het hoog tijd dat mensen zich bewust worden van de problemen met kortsnuithonden en –katten. Want achter die platte neus schuilen ze wel degelijk, die problemen. Hun snoet, die steeds korter wordt gekweekt, moet wel nog altijd dezelfde hoeveelheid tong en tanden kwijt kunnen. ‘Alles moet in een steeds kleinere ruimte een plaats vinden’, verduidelijkt Mollaert. ‘Daardoor drukt het gehemelte van die dieren zodanig tegen het strottenhoofd dat er nog amper lucht kan passeren.’
De “grappige” geluiden, vaak maar al te populair op social media, betekenen in het echt dat het dier amper kan ademen. Ook de kosten om een kortsnuitig dier te verzorgen, kunnen snel erg hoog oplopen. ‘Mensen zijn er zich bij het kopen van zo’n dier niet van bewust dat daar op lange termijn erg veel dierenartskosten aan verbonden zijn, net omdat ze zoveel gezondheidsproblemen hebben’, zegt Mollaert. Ondanks dat de dierenartsen hiermee tegen hun eigen verdiensten ingaan, staat bij SAVAB het welzijn voorop. “Het is toch niet de bedoeling dat je een dier koopt om het te laten opereren?”
Vooral de laatste jaren neemt de populariteit van mopshonden en Franse bullen erg toe. Verkeerd fokken ligt daar aan de basis. ‘Door enkel te kweken met de dieren die de platste snoet hebben en vervolgens ook met de nakomelingen daarvan hetzelfde te doen. Door telkens die extreme kenmerken uit te lichten, verandert hun anatomie.’
De verkoop verbieden heeft volgens de SAVAB geen zin. Bewustwording bij de consument is beter. De SAVAB wil ook reclamemakers die kortsnuitdieren gebruikt aan gaan schrijven.
Maar ook mensen die een hond, kat en zelfs een konijn met korte snoet willen kopen, moeten goed nadenken over hun aankoop. ‘Sta er eens bij stil dat ze niet enkel maar schattig hoeven te wezen voor je sociale media’, aldus Mollaert tegen De Standaard.
bron