• Hugs not Pugs voor Valentijn
Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Hugs not Pugs voor Valentijn

mar, 02/13/2018 - 14:38

Dierenartsen in Nederland en België zijn nog terughoudend in hun reacties op kortsnuithonden, hun engelse collega’s verenigd in de Britisch Veterinary Association spreken zich steeds duidelijker uit. Volgens de BVA zouden fabrikanten van Valentijskaarten geen mopshonden en andere kortsnuiten meer op Valentijnskaarten moeten afbeelden. Alle fabrikanten ontvingen een brief van de BVA waarin daartoe werd opgeroepen.De vraag naar kortsnuithonden is “zorgwekkend hoog” in het UK, en de wenskaartenindustrie zou daar niet aan moeten meewerken.

Volgens een enquête onder Britse dierenartsen, zijn de drie belangrijkste redenen waarom mensen Mopsen en andere brachycefalische dieren kopen vooral komen door hun uiterlijk en de populariteit daarvan in merchandis en media. Dierenartsen menen  ook dat de meerderheid van de eigenaren zich niet bewust was van de potentiële gezondheids- en welzijnsproblemen van deze rassen voordat ze kozen voor het ras.

Om ervoor te zorgen dat retailers en het publiek zich meer bewust worden van de problemen van rassen met korte neus, heeft het handelsorgaan voor de wenskaartindustrie het probleem met hun leden besproken. De Chief Executive van de Greeting Card Association, Sharon Little, zegt:

"Wenskaarten weerspiegelen levensstijltendensen, en het is niet verwonderlijk dat populaire dieren worden weergegeven op wenskaarten, evenals vele andere producten. We hebben onze leden geschreven om het bewustzijn van de campagne tegen ongezonde rassen te vergroten en hebben deze bekendgemaakt via de vakpers. Kaartuitgevers en retailers hebben een doorlooptijden van een jaar, maar we delen deze informatie nu zodat onze leden weloverwogen beslissingen kunnen nemen over de producten die ze in de toekomst gaan maken en verkopen. "

Dit is het tweede jaar dat BVA romantici aanmoedigt om 'knuffels, geen mopshonden' (hugs, not pugs) te geven aan geliefden. Ook vorig jaar vroeg de BVA kaartfabrikanten al om van ongezonde honden afbeelden af te zien. Organisaties zoals Marks & Spencer, Costa Coffee en Heinz hebben zich al bereid verklaard om het gebruik van kortsnuithonden in hun reclame en merchandise te heroverwegen.

De voorzitter van de British Veterinary Association, dierenarts John Fishwick zei:"Mopsen en vele andere honden met een plat gezicht hebben een mooi temperament, maar het gebruik van hun afbeeldingen op kaarten en geschenken 'normaliseert' de korte neus en grote ogen van deze rassen, die voor het dier verschrikkelijke pijn kunnen veroorzaken en voor de eigenaar een dure verrassing kunnen zijn als de problemen met de gezondheid aan het licht komen.Valentijnsdag is romantisch bedoeld, dus een cadeau geven of een kaart met een dier dat ademhalingsproblemen of huidproblemen kan hebben als gevolg van onverantwoord fokken, is absoluut iets wat je niet moet willen. Dat is waarom we Hugs not Pugs zijn gestart."

valentijn

Het Valentijnsdagbericht van de dierenartsen maakt deel uit van de BreedtoBreathe-campagne van de BVA, die een beroep doet op grote merken om de stijgende populariteit van deze extreme fokresultaten te helpen bestrijden en te stoppen met het promoten van dit soort dieren in merchandising en reclame.

Dogzine heeft Hallmark en Greetz om commentaar gevraagd. Dit artikel wordt geupdate als we dit ontvangen.

bron

Choose hugs not Pugs this Valentine’s Day, vets urge card retailers and consume…

dossier