• Geen kortsnuithonden meer in Britse reclames
Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Geen kortsnuithonden meer in Britse reclames

ven, 12/15/2017 - 13:15

Grote bedrijven in Engeland zullen binnenkort een open brief ontvangen van de werkgroep ‘brachycephalen’, onderdeel van The Kennel Club.
Hierin roepen zij op om kortsnuiten niet langer in reclames voor producten te gebruiken.

Dit nieuws werd onlangs naar buiten gebracht via Cruffa. Dit is de campagne die pleit voor een beter fokbeleid voor de kortsnuitrassen. Zij melden dat zeer binnenkort de open brief wordt gepubliceerd die is gestuurd naar grote Britse bedrijven. Men zegt blij te zijn met de steun van The Kennel Club die de werkgroep initieerde van waaruit de open brief is verstuurd.
De werkgroep ‘brachycephalen’ werd in 2016 opgericht binnen The Kennel Club om de gezondheid- en welzijnsproblemen binnen brachycephale rassen in kaart te brengen en te verhelpen. De werkgroep bestaat dan ook uit dierenartsen, wetenschappers en leden van de rasverenigingen van de betreffende rassen. Duidelijke voorbeelden van deze rassen zijn de Mopshond, Franse Bulldog en Engelse Bulldog.
In de open brief wordt bedrijven gevraagd om niet langer deze populaire rassen te gebruiken in reclamespots. Als reden wordt opgegeven dat deze rassen lijden aan extreme gezondheidsproblemen terwijlj de media-aandacht bijdraagt aan de grote populariteit, en daarmee aan de fokkerij van deze rassen. Dit wordt als onethisch gezien en de invloed van de media op de keuze van een hondenras wordt in deze brief onderstreept.

Al veel langer blijkt dat het verschijnen in de media de populariteit van een ras een flinke boost kan geven. Vaak gaat zoiets gepaard met een sterke toename in de fokkerij van deze rassen. De vraag neemt toe, en daarmee het aanbod ook. Cijfers van The Kennel Club bevestigen dit. De afgelopen 10 jaar is het aantal registraties van de Franse Bulldog met maar liefst 3104% toegenomen. De Mopshond steeg met 193% en de Engelse Bulldog met 96%. De daadwerkelijke toename zal nog groter zijn, aangezien The Kennel Club alleen cijfers bijhoudt van dieren met een stamboom. Het aantal honden van deze rassen dat uit de broodfok afkomstig is en deels illegaal het land in komt zal naar verwachting nog hoger liggen. De werkgroep spreekt van een welzijnscrisis voor deze rassen. “Deze rassen lijden aan chronische gezondheidsproblemen. De mensen die geven om het welzijn van honden hebben als gezamenlijk doel om deze gezondheidsproblemen uit te bannen, maar deze strijd verliezen ze momenteel door de steeds maar toenemende populariteit omdat deze rassen in reclames te zien zijn.”

De werkgroep stelt dat bedrijven het welzijn van deze rassen boven hun inkomsten moeten stellen om het tij te kunnen keren. Ze benadrukken dat dit de fokkerij en daarmee de gezondheid van deze rassen ten goede komt. Ook vinden ze dat bedrijven die meewerken aan het vermijden van brachycephale honden in reclames laten zien dat ze hun sociale verantwoordelijkheid nemen en verantwoord ondernemen. De open brief is verstuurd naar grote Britse bedrijven die in het verleden brachycephale honden hebben ingezet voor reclames, of waarvan men verwacht dat ze dit in de toekomst zouden kunnen doen.

De brief werd ondertekend door onder andere de British Small Animal Veterinary Association (BSAVA), de British Veterinary Association (BVA), Dog Trust, The Kennel Club, People’s Dispensary for Sick Animals (PDSA), Royal Veterinary College (RVC), de RSPCA, de Cambridge Universiteit en verschillende rasverenigingen voor de Franse Bulldog, Mopshond en Engelse Bulldog.

dossier