• Driekwart Britten wil hond vaker plantaardig voeren
Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Driekwart Britten wil hond vaker plantaardig voeren

lun, 02/10/2020 - 12:40

Het heeft niets te maken met de Brexit, maar wel met toenemende aandacht in de media. In een recent onderzoek door marktonderzoeksbureau Mintel in het Verenigd Koninkrijk zegt maar liefst 34% van alle hondeneigenaren dat het goed is om hun hond regelmatig een vegetarisch maaltijd voor te zetten, in plaats van vlees.  Ook geloven meer dan vier op de tien (43%) kopers van hondenvoer dat het gezonder is om de hoeveelheid rood vlees dat door honden wordt gegeten te beperken, dan helemaal niet.

Blijkbaar zijn het vooral jongere hondeneigenaren in Groot-Brittannië die het meest waarschijnlijk rood vlees geven, omdat bijna drie op de vijf (58%) kopers van hondenvoer in de leeftijd van 16-24 jaar het gezonder vinden om rood vlees in de voeding van hun hond te beperken , in vergelijking met “maar” 30% van kopers van hondenvoer van 45 jaar en ouder. Evenzo zijn vier van de tien (40%) kopers van hondenvoer in de leeftijd van 16 tot 24 jaar voorstander van het regelmatig geven van plantaardige maaltijden , vergeleken met slechts 21% van de eigenaren van 55 jaar en ouder.

In navolging van trtends in het voedingspatroon voor mensen, laat het onderzoek ook zien dat de spijsvertering hoog staat op de prioriteitenlijsten van eigenaren van huisdieren, aangezien driekwart (76%) van de kopers van katten- / hondenvoer van mening is dat actief zorgen voor een goede spijsvertering van huisdieren essentieel is voor hun algehele gezondheid . Ze worden vergezeld door 44% die geloven dat voedsel voor huisdieren met 'goede bacteriën' (zoals gefermenteerd voedsel) goed is voor de gezondheid van de dieren. 42% van de kopers van  huisdiervoeding beschouwd hun huisdier dan ook als een "foodie", een echte voedselkenner/liefhebber.

Over het algemeen zeggen zeven op de tien (71%) kopers van hondenvoer dat het dieet de hond een directe invloed heeft op zijn emotionele welzijn , terwijl de helft (51%) interesse toont in voedsel met kalmerende ingrediënten zoals kamille en hennep.

Emma Clifford, directeur bij het marktonderzoekbureau, stelt dat hondeneigenaren heel genegen zijn om nieuwe trends o p het gebied van hondenvoer over te nemen.  “Het feit dat een derde van de kopers van hondenvoer het erover eens is dat het goed is voor hun dieren om regelmatig plantaardige maaltijden te eten, is een belangrijk voorbeeld van de aanzienlijke omvang van de trend van de humanisering van huisdieren. De groeiende belangstelling voor plantaardige diëten onder de bevolking als geheel heeft veel te maken met deze trend die zich uitstrekt tot onze honden. We verwachten dat de humaniseringstrend zal doorzetten, aangezien de interesse van consumenten in functionele en volledig natuurlijke dierenvoeding waarschijnlijk zal toenemen. ”

De Britse markt voor katten- en hondenvoer bedraagt komend jaar waarschijnlijk een kleine 3 miljard pond, ca. 3,3 miljard euro. In 2015 was dat nog 2,5 miljard.

Terwijl de overgrote meerderheid van eigenaren van huisdieren kant-en-klaar voer voor huisdieren koopt, staat het zelf maken van voer voor huisdieren helemaal opnieuw in de belangstelling (het barffen dus). Vorig jaar gaf 27% van de hondeneigenaren hun hond (regelmatig) zelf-klaargemaakte maaltijden, een stijging van 16% t.o.v. 2018. Bijna de helft (46%) van de kopers van katten- / hondenvoer is geïnteresseerd in begeleiding voor het maken van voedsel voor huisdieren thuis, terwijl een derde (32%) maaltijdpakketten voor het maken van voedsel voor huisdieren thuis aantrekkelijk vindt. DNA-testen die “de beste voeding” voor de hond beweren te geven, zijn ook zeer populair.