• Finse dierenartsorganisatie roept op: gebruik geen ongezonde dieren in reclame
Leestijd
1 minuut
Tot nu toe gelezen

Finse dierenartsorganisatie roept op: gebruik geen ongezonde dieren in reclame

mer, 05/30/2018 - 13:59

Nogmaals een kritisch geluid over het fokken van dieren met extreme uiterlijke kenmerken, in het bijzonder de brachycephale honden. Dit keer is het de Finse dierenartsenorganisatie die op 29 mei een krachtige oproep doet aan reclamemakers: gebruik geen ongezonde dieren in reclame en media!

Het is al lange tijd bekend dat verschillende brachycephale rassen een verhoogd risico lopen op gezondheidsproblemen vanwege hun bouw. Ademhalingsproblemen zijn inherent aan een te korte snuit, te nauwe neusgaten en een te lang zacht gehemelte dat de luchtpijp deels afsluit. Toch zijn vaak juist deze rassen erg gewild voor reclamestunts en andere media. Het opvallende uiterlijk van onder andere de Mopshond en Bulldog valt vaak in de smaak bij reclamemakers. Als gevolg hiervan worden deze rassen steeds populairder en wordt de fok er van gestimuleerd. Een kwalijke zaak, volgens de Finse dierenartsen. Omdat de media veel invloed heeft op het gedrag van de consument roepen zij reclamemakers op om een belangrijke verandering door te voeren: gebruik alleen nog gezonde dieren in reclames.

In het bericht richt de organisatie zich op kortsnuiten, maar ook andere uiterlijke kenmerken worden benoemd.  Onder andere extreme kortbenigheid en overvloedige huidplooien worden genoemd als voorbeelden van extreme, ongezonde fokkerij op uiterlijke kenmerken. “Onderzoeken tonen aan dat slechts 10% van de brachycephale honden normaal kan ademen. Maar naast ademhalingsproblemen heeft selectie op extreme uiterlijke kenmerken ook geleid tot pijnlijke oog, oor, huid of gewrichtsaandoeningen geleid in verschillende rassen.” Behalve het verkopen van het product is de organisatie van mening dat reclamemakers ook bijdragen aan de populariteit van deze rassen. Dit lijkt een correcte aanname, ondanks dat er steeds meer bekend wordt over de gevolgen van extreme uiterlijke kenmerken zijn bovengenoemde rassen nog steeds wereldwijd erg populair en stijgt die populariteit ook. De organisatie vindt dat fokkers zich meer moeten richten op gezondheid en onderzoeken en minder op uiterlijke details en showresultaten. Ook hebben ze een boodschap voor de consument: “Lees u in over de gezondheidssituatie van het gekozen ras en bespreek voor de aanschaf van een hond of kat deze keuze met uw dierenarts.”

Behalve deze enigszins vrijblijvende oproep pleiten ze ook voor een strengere wetgeving omtrent het fokken van dieren. “Er moeten meer regels komen om fokkers aan te pakken die nalatig zijn geweest in het voorkomen van gezondheidsproblemen bij hun dieren.” De organisatie is bovendien betrokken bij het opstellen van gezondheidsonderzoeken voor rashonden en katten.

 

bron

Älä hanki lemmikkiä pelkän ulkonäön perusteella

dossier