• Meer regels voor vliegen met hulphond na incidenten
Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Meer regels voor vliegen met hulphond na incidenten

Mon, 01/22/2018 - 12:43

Vliegtuigmaatschappijen ondervinden meer en meer hinder van assistentiehonden en hulphonden. De Amerikaanse maatschappij Delta Airlines kondigde enkele dagen geleden aan de regels te gaan verscherpen, vooruitlopend op overheidsmaatregelen. Maar ook KLM heeft zijn regels verscherpt, zo laat de maatschappij Dogzine weten.

De verscherpte maatregelen van Delta zijn het gevolg van steeds meer incidenten tijdens vluchten met de hulphonden. Het zijn dan niet de blindegeleidehonden of ADL-honden, die een langdurige hulphondopleiding hebben gehad, maar vooral de honden voor emotionele ondersteuning, zoals bij Post Traumatisch Stress Syndroom of autisme. Deze honden zijn vooral bedoeld om de getraumatiseerde eigenaar emotioneel te ondersteunen door hun aanwezigheid, maar hebbben meestal geen uitgebreide training doorlopen. Daarnaast kent Amerika en ook andere landen steeds meer de frauduleuze hulphonden, honden waarvoor online een hulphondentuig gekocht is omdat de eigenaren ze zo mee kunnen nemen in winkels, bibliotheken en restaurants, maar die verder gewoon hond zijn. Met alle voors en tegens van dien.

En daarom waren er steeds meer incidenten aan boord, van honden die over stoelen sprongen, hun behoefte in het gangpad deden, dreigend gedrag naar andere passagiers vertoonden of zelf daadwerkelijke bijtincidenten. Bij Delta, die 700 hulpdieren per dag transporteert, steeg het aantal incidenten afgelopen jaar met 84%.  Ook de KLM vertelt dat er met ESAN (emotionele assistentiehonden) meer problemen zijn dan met SVAN, de “echte” hulphonden. Bovendien, maar dat is uitsluitend een probleem in de VS, is de omschrijving voor emotionele supportdieren zo vaag, dat mensen met een scala aan verschillende “emotionele support dieren” op kwamen draven, van kalkoenen tot egels, van wasberen tot slangen of opossums.  Delta heeft inmiddels laten weten “anything with tusks or hooves”, alles met slagtanden of hoeven, en ook andere “critters”, rare beesten, niet meer te  accepteren. De KLM is nog strikter, daar komen alleen honden in aanmerking als hulpdier. Delta liet weten dat vliegtuigen er gewoon niet op berekend te zijn om emotiepaarden en –slangen in de cabine te vervoeren.

De discussie speelt al langer, maar in de VS komen de organisaties van mensen met een aandoening en de vliegmaatschappijen nog steeds niet tot een consensus over wat een assistentiedier nu eigenlijk wel is, en wat niet.

Wie in Nederland of bij Delta een assistentiehond wil meenemen, dient in ieder geval dit minimaal 48 uur van te voren te melden bij de maatschappij. Ook dient de eigenaar te beschikken over een medische verklaring dat hij een hulphond nodig heeft.  Bij de KLM dient het om een “erkende” hulphond te gaan.  De KLM stelt –net als Delta- ook extra regels. “Hulphonden worden echter niet toegestaan op de stoelen. Uw hond moet passen op de vloerruimte voor uw eigen stoel en mag de beenruimte van een andere passagier, het gangpad of een nooduitgang niet blokkeren/hinderen. “ Is het vliegtuig te vol, moet de hond in het ruim vervoerd worden, en dat geldt ook als de hond zich niet kan gedragen. En ja, de hond dient zijn ontlasting de hele vlucht op te houden.

In Amerika is de reactie van de organisaties van mensen met een aandoening  gemengd, enerzijds is men blij dat fraudeurs op die manier niet meer met hun dier kunnen vliegen (hulpdieren vliegen gratis), anderzijds zijn de organisaties bang dat het ook voor mensen met een daadwerkelijke aandoening moeilijker wordt om hun supportdier mee te nemen.