De prijs van schattig
Social media is in. Het is een hype die de levens van vele tieners en (jong)volwassenen beheerst. Via Facebook, Twitter of Instagram laten we aan de buitenwereld zien hoe interessant, divers en rijk ons leven is. Honden zijn hier ook een onmisbaar onderdeel in geworden, met alle gevolgen van dien.
Vloggers op YouTube gebruiken hun honden als onderdeel van de filmpjes die hun kijkers gretig bekijken. In Nederland gaat het vaak om duizenden kijkers, internationale vloggers zijn soms zelfs goed voor miljoenen abonnees die een dagelijkse of wekelijkse video van hun favoriete vlogger bekijken. Het is dan ook niet gek dat de populariteit van bepaalde hondenrassen is gestegen onder invloed van social media. Vooral rassen uit de gezelschapshondengroep doen het goed op social media. Ze lenen zich makkelijk voor selfies op instagram en snapchat en worden meegenomen in het dagelijks leven van de eigenaar, waarbij een hond met een handzaam formaat de voorkeur heeft. Kijkers vallen op schattig en aandoenlijk. Hierbij scoren vooral puppy’s, kleine honden of juist de senioren onder de viervoeters hoog in de kijkcijfers.
Het ras wat hierdoor het meest wordt beïnvloed is de Franse Bulldog. Zijn kleine, compacte uiterlijk gecombineerd met de grote vleermuisachtige oren en soms opvallende vachtkleur zijn goed voor veel fans. Een goede tweede is de Mopshond. Ook de Boston Terrier en de Teckel scoren hoog door toedoen van social media. Op de Teckel na, hebben al deze rassen één belangrijke overeenkomst. Hun voorsnuit. Of liever gezegd, het gebrek eraan.
Drie maal zoveel Mopsen in het asiel
Een van de redenen waarom deze rassen zo populair zijn is het geluid dat ze maken tijdens het ademen. Het gorgelende geluid van een spelende of rennende Bulldog wordt als aandoenlijk ervaren, maar is eigenlijk een zeer ernstig medisch probleem. De snuit van de honden is in de loop der jaren ernstig korter geworden, vooral vanwege een schoonheidsideaal wat men bedacht. Het zacht gehemelte is echter niet met deze evolutie meegegaan en is ten gevolge van de ontwikkeling doorgeschoven naar achteren, waardoor het vaak de luchtpijp deels blokkeert. Dit geeft de hond te weinig ademruimte en kan vergeleken worden met het gevoel om continu door een rietje te moeten ademen. Het leed dat achter deze ogenschijnlijk aandoenlijke eigenschap schuilt is groot, en soms levensbedreigend voor de hond. Het gebeurt dan ook regelmatig dat honden van deze rassen operatief ingrijpen nodig hebben om beter te kunnen ademen. Ook de neusgaten moeten soms worden vergroot om ademen gemakkelijker te maken. Deze operaties zijn naast ingrijpend ook erg kostbaar, wat voor sommige eigenaren een reden is om afstand te doen van de hond. De asielen in Engeland hebben de laatste vijf jaar een verdrievoudiging gezien van het aantal Mopshonden dat ter herplaatsing wordt aangeboden.
Broodfok
Een ander probleem wat de populariteit van social media met zich meebrengt is broodfok. De handel in puppy’s is in vrijwel alle landen een probleem waar de overheid geen grip op krijgt. Criminelen importeren op grote schaal pups, vaak afkomstig uit het Oostblok. Onder erbarmelijke omstandigheden worden de pups naar andere Europese landen gebracht waar ze, als ze de reis overleven, verblijven in fokschuren tot ze gekocht worden. Veel pups overlijden in deze schuren vanwege de slechte omstandigheden of een ziekte die ze hebben opgelopen in het thuisland. Ook de grote hoeveelheid honden die zich in deze schuren bevindt vergroot de infectiedruk waardoor de uitbraak van bijvoorbeeld parvo niet ondenkbaar is. In een voor de verkoper gunstig geval sterft een pup pas aan deze ziekte of de slechte conditie nadat hij is gekocht en verhuisd naar zijn nieuwe eigenaren. Behalve het leed dat de kopers hiermee op zich af roepen, zijn deze pups ook een bedreiging voor de gezondheid van honden in de buurt. De vaak vervalste dierenpaspoorten bevatten foutieve informatie over entingen die niet zijn toegediend en een met parvo besmette pup kan via zijn uitwerpselen op een uitlaatplaats makkelijk andere honden besmetten. De straffen voor broodfok zijn nog steeds erg laag en er wordt niet altijd hard opgetreden, waardoor broodfokkers gemakkelijk hun gang kunnen gaan zolang er vraag is naar de pups. Helaas leidt de populariteit op social media vaak tot impulsinkopen waardoor men al snel bij en broodfokker terecht komt. Het publiek van vloggers en instagramgebruikers is over het algemeen jong en vatbaar voor de emoties die een jonge pup, zorgvuldig gefokt of niet, met zich meebrengt. Het feit dat een pup van een verantwoorde fokker vaak niet meteen beschikbaar is en meer kost vanwege de verzorging van pups en gezondheidsonderzoeken van de ouderdieren maakt dat men zich al snel op de broodfok richt.
Schokkende documentaire
In een documentaire voor het Engelse BBC Three onderzoekt blogger Grace Victory de herkomst van de social media viervoeters en vraagt zich af hoe de eigenaren hierover denken. Ook spreekt ze de dierenbescherming in Engeland, welke informatie geeft over hoe broodfokkers te werk gaan. Dagelijks worden er ongeveer 200 pups illegaal naar Engeland geïmporteerd om via de broodfok verhandeld te worden. Vaak komen deze pups met een (vervalste) stamboom en een advertentie die doet lijken alsof het om een zorgvuldig gefokt nestje gaat. De meeste pups komen oorspronkelijk uit Litouwen, Polen, Hongarije en Ierland. Opvallend is dat de meest voorkomende rassen in de broodfok onder andere Franse Bulldoggen, Mopshonden en Teckels zijn. Hierbij lijkt er sprake van een duidelijke vraag en aanbod waardoor deze praktijken in stand blijven. Als pups niet vroegtijdig overlijden vanwege hun slechte start of worden herplaatst vanwege de hoge kosten die een operatie met zich meebrengt, is er nog de teleurstelling die een impulsaankoop met zich mee kan brengen. Ook gezonde pups worden steeds vaker afgestaan omdat de eigenaren zich hebben vergist in de verzorging en opvoeding van een pup. De conclusie van blogger Grace Victory liegt er niet om: ‘Wij als consument zijn schuldig aan deze wanpraktijken. Fokkers moeten gestopt worden, maar ons koopgedrag heeft ook een sterke invloed. Ook in de keuze voor het ras moeten we onze verantwoordelijkheid nemen.’ Voor de gehele (Engelstalige) documentaire, klik hier.