• Tientallen pups overleven vlucht naar Canada niet
Leestijd
2 minuten
Tot nu toe gelezen

Tientallen pups overleven vlucht naar Canada niet

Mon, 06/22/2020 - 20:06

De Canadese Voedsel- en Warenautoriteit (CFIA) doet onderzoek naar een incident waarbij 38 pups dood werden aangetroffen in een vliegtuig dat in Toronto was geland. De pups, allen Franse Bulldogs, maakten deel uit van een transport van meer dan 500 pups van dit ras vanuit Oekraïne.

Het vliegtuig met de grote hoeveelheid pups zou op 13 juni al vanuit Kiev naar Toronto zijn gereisd. Van de grote vracht pups zijn er 38 bezweken tijdens de vlucht en waren er meerdere ernstig ziek. Verschillende autoriteiten doen onderzoek naar de zaak, waarbij de nadruk ligt op de handel in pups vanuit deze landen naar andere delen van de wereld. Dat het broodfok betreft, is volgens diverse organisaties wel duidelijk. De pups waren bedoeld voor de Canadese consument, een land waar de Franse Bulldog erg geliefd is en de vraag naar pups groot is. Wanneer fokkers in het land zelf de vraag niet langer aan kunnen, of een te hoge aanschafprijs hanteren, wijken consumenten uit naar de gemakkelijke en goedkopere optie: de broodfok. De jonge hondjes die de vlucht niet hebben overleefd zouden volgens de eerste resultaten zijn overleden aan uitdroging, overmatig braken en algehele zwakte. Maar volgens verschillende bronnen werden bij het vertrek vanuit Kiev al vraagtekens gezet bij het welzijn van de hondjes. Getuigen die de grote hoeveelheid pups op het vliegtuig geladen zagen worden maakten hier foto’s van, net als voorbijgangers in Toronto die ter plaatse waren toen het vliegtuig arriveerde. Een verzending die volgens velen alleen het werk kan zijn van grootschalige puppyhandel. Broodfok is, net als in Nederland en België, ook in Canada een groot probleem. Veel kopers zijn zich niet bewust van de afkomst van hun pup en het leed dat er achter schuilt. Dierenrechtenorganisaties in Canada grijpen dit incident aan om hier meer bekendheid voor te verkrijgen. “Dit incident is slechts een topje van de ijsberg als het gaat om grootschalige puppyhandel vanuit Oekraïne. Deze markt wordt gedreven door de vraag naar dit soort pups zonder dat ze zich bewust zijn van de herkomst van hun nieuwe huisdier.”

Maar ook de vliegtuigmaatschappij, Ukraine International Airlines (UIA) krijgt te maken met vragen over hun werkwijze. Zij hebben inmiddels via social media aangegeven in samenwerking met de lokale autoriteiten een onderzoek te willen starten naar het incident. “We gaan bekijken wat er is gebeurd en welke veranderingen we kunnen doorvoeren om te voorkomen dat dit nog eens kan gebeuren.” Opvallend is wel dat UIA in een eerder bericht, dat inmiddels is verwijderd, aangeeft niet op de hoogte te zijn geweest van het incident met de pups. “Meer dan 24 uur na aankomst van de vlucht hebben we nog geen officiële documenten of meldingen ontvangen van het vliegveld in Toronto, de Canadese autoriteiten of het afhandelingsbedrijf over overleden dieren tijdens de vlucht. Ook hebben we geen meldingen gehad van zowel de verzender als ontvanger over het onjuist verzenden van de dieren.” Wel geeft de maatschappij aan het voorval te betreuren, en zichzelf als diervriendelijke maatschappij te zien. 

Deze reactie van UIA was gericht aan de Canadese Abby Lorenzo; een professionele handler voor showhonden die toevallig getuige was van de aankomst van de vlucht en de overleden pups. Zij bracht de zaak aan het licht door foto’s van de pups bij aankomst onder erbarmelijke omstandigheden zowel op sociale media te publiceren als voor te leggen aan de CFIA. CFIA liet in een reactie hierop weten dat het onderzoek naar dit incident loopt, en ze daarna zullen bepalen welke verdere stappen er ondernomen worden. Er worden niet alleen vraagtekens gezet bij de grote hoeveelheid pups op één vlucht, ook de manier waarop de pups werden vervoerd circuleert inmiddels op facebook door foto’s. Hierop is te zien dat de pups veelal met twee per bench zijn vervoerd, met het grote aantal benches zeer dicht op elkaar bepakt. Vervolgens zouden er ook fouten zijn gemaakt door de medewerkers die de benches op en van het vliegtuigen hebben geladen met de weinig voorzichtigheid. Ook dit wordt meegenomen in het onderzoek van de CFIA.